Blog Czy moje dziecko może mieć trudności z samodzielną nauką?
Tak, to całkiem możliwe – i całkiem naturalne!
Samodzielna nauka to kompetencja, która rozwija się stopniowo. Aby skutecznie się uczyć, dzieci potrzebują różnorodnych doświadczeń – zarówno w szkole, jak i w domu. Często jednak wypracowanie dobrych metod nauki przychodzi z czasem. Nasze dzieci uczą się siebie, odkrywają, co im pomaga, a co sprawia trudność, i to normalne, że czasem samodzielna nauka może być dla nich wyzwaniem.
Choć obecnie w szkołach zmienił się system zadań domowych, potrzeba pracy nad materiałem w domu wciąż istnieje. Jak zatem wspierać dziecko, by uczyło się skuteczniej, łatwiej i szybciej?
Na początek warto zastanowić się, co nam samym pomagało w nauce, i porozmawiać o tym z dzieckiem w spokojnej atmosferze. Warto zapytać, z czym ma największe trudności, a co dobrze się sprawdza w jego nauce. Razem możemy szukać sposobów, które uczynią naukę przyjemniejszą.
Instytut Badań Edukacyjnych przygotował kilka publikacji ( https://ibe.edu.pl/pl/jak-wspierac-uczniow-w-samodzielnym-uczeniu-sie-publikacje ) które mogą okazać się pomocne. Dzięki nim dziecko zrozumie, jak działa mózg, czym jest proces uczenia się i jakie techniki mogą mu ułatwić przyswajanie wiedzy. Na stronie Instytutu dostępne są m.in. trzy publikacje do pobrania, które mogą być świetnym wsparciem.
Zachęcam do skorzystania z tych materiałów i wspólnego odkrywania skutecznych metod nauki!
Myślę, że szczególnie warto sięgnąć po te materiały, gdy:
Jeśli natomiast Jesteś już uczniem starszych klasach i chciałbyś uczyć się szybciej i efektywniej, te publikacje także mogą okazać się pomocne – może znajdzie tam coś, co sprawdzi się w Twojej codziennej nauce? Może gdzieś po głowie kołaczą się kartkówki czy egzaminy, a Ty nie wiesz jak to ogarnąć?
Serdecznie zachęcamy do wspólnego odkrywania tych materiałów – mogą być cennym wsparciem na każdym etapie edukacji!
Anna Rosiak
psycholog szkolny
Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się? Vademecum dla rodziców uczniów.
“Dzięki vademecum nauka może stać się dla uczniów przyjemnością i kluczem do przyszłego sukcesu. Z jego pomocą wspólnie z rodzicami dzieci i nastolatki będą odkrywać, jak się motywować, rozwijać swoje talenty i radzić sobie z trudnościami na każdym etapie edukacji.” (opis pochodzi ze strony: https://ibe.edu.pl/pl/jak-wspierac-uczniow-w-samodzielnym-uczeniu-sie-publikacje)
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas I-III
“Ilustrowana książeczka, która wprowadza najmłodszych w świat efektywnego uczenia się. Wspólnie poznamy tajemnice naszego mózgu. Dowiemy się też, co zrobić, żeby nauka łatwo wchodziła do głowy. Zapraszamy na wspaniałą przygodę!” (opis pochodzi ze strony: https://ibe.edu.pl/pl/jak-wspierac-uczniow-w-samodzielnym-uczeniu-sie-publikacje)
Jak się uczyć przyjemnie i efektywnie? Vademecum dla uczniów klas IV–VIII
“„Naucz się…” – to zapewne częste polecenie, które słyszysz w szkole, niezależnie od tego, w której jesteś klasie. Dlaczego warto się uczyć? Czy istnieją sposoby, które sprawiają, że uczenie się jest skuteczniejsze i szybsze? Chcemy pomóc Ci znaleźć własne sposoby uczenia się, choć jest to bardzo złożona kwestia. To vademecum powstało, ponieważ zmieniły się zasady zadawania prac domowych – zapewne masz ich teraz mniej. Pierwszy rozdział wyjaśnia, czym są prace domowe i dlaczego warto je odrabiać. Drugi rozdział pomoże Ci zrozumieć, co to znaczy się uczyć i co konkretnie możesz zrobić, aby było to skuteczne. Zawiera szczegółowe instrukcje, które pomogą Ci rozwijać umiejętność uczenia się. Trzeci rozdział pomoże Ci w codziennym życiu szkolnym – opisujemy w nim różne rodzaje prac domowych i podpowiadamy, jak je najlepiej wykonać, aby były rozwijające. W tej części szczegółowo omawiamy również informacje zwrotne – kluczowy element Twojego rozwoju. Opisujemy różne rodzaje informacji zwrotnych i radzimy, jak je wykorzystać. Możesz czytać poradnik według kolejności rozdziałów lub wybrać interesujący Cię fragment i na nim się skupić. Zachęcamy do eksperymentowania ze skutecznymi strategiami uczenia się, które pomogły już wielu uczennicom i uczniom.”
(opis pochodzi ze strony: https://ibe.edu.pl/pl/jak-wspierac-uczniow-w-samodzielnym-uczeniu-sie-publikacje)